Hydrotechnika
|
|
Mapy systemu hydrotechnicznego
|
|
|
|
|
|
Odcinek północny
|
Odcinek centralny
|
Odcinek południowy 1
|
Odcinek południowy 2
|
|
Prace
hydrotechniczne na terenach bramy lubuskiej zaczęto już
przy okazji budowy linii zapór, czyli Linii Niesłysz Obra. Wtedy
to zaczęły powstawać różnego rodzaju przeszkody wykorzystujące
warunki geograficzne. Na północy i południu teren sprzyjał
tego rodzaju projektom. Wiele jezior, rzeczek i strumieni z jednej
strony pozwalało na dosyć łatwe wykorzystanie ich w trakcie
obrony, z drugiej strony utrudniało jednak kontratak. Dla
zapewnienia szybkiej likwidacji przeprawy w razie zaskoczenia (ale
też i jej szybkiej odbudowy) zastosowano sprawdzone rozwiązanie
w postaci mostów fortecznych, obrotowych i przesuwnych. W
newralgicznych miejscach zbudowano kilka mostów przesuwnych na
odcinku południowym i północnym oraz dwa mosty obrotowe na
odcinku północnym. Te ostatnie znacznie bardziej skomplikowane
do dzisiaj zachowały się w bardzo dobrym stanie. Bezpośrednio
związane z obroną odcinków były kanały taktyczne szerokie często
na ponad 20m. Pozwalały po wysadzeniu mostów na łatwe zatrzymanie tak
siły żywej jak i pojazdów pancernych przeciwnika. Kanały umożliwiały
też poniekąd tworzenie zalewów, które miały być główną
zaporą dla nacierających wojsk. Wszystkie zalewy które
planowano (przede wszystkim na odcinku południowym) miały być
tworzone przez przegradzanie cieków wodnych fortecznymi
(odpornymi na ostrzał) jazami, których zadaniem było tak
utworzenie jak i przede wszystkim utrzymanie zalewu. Najciekawszy i największy jaz
zbudowany został w Ołoboku miał on za zadanie szybkie obniżenie
lustra dużego jeziora Niesłysz o 2m z wód którego utworzyć się
miały zalewy utrzymywane następnie przez zespół mniejszych jazów
i zastawek. Wszystkie jazy i mosty forteczne bronione były przez
zespoły schronów lub pojedyncze obiekty. Kanały ostrzeliwane były
bezpośrednio ze schronów lub bronione ze stanowisk polowych.
Łącznie na OWB wybudowano wiele
kilometrów kanałów, kilkanaście jazów fortecznych i 10 mostów
fortecznych.
|
|
Zestawienie budowli hydrotechnicznych
|
|
System 600 (rz. Odra - Niesulice)
|
Kanały
forteczne(44)
|
Jazy
(13)
|
Mosty
przesuwne(8)
|
Mosty
obrotowe(2)
|
623
|
|
K622 (Bródki)
|
|
621
|
Stau 619
|
|
|
618
|
Stau 617
|
|
|
615
|
Stau 614
|
K616 (Przetocznica)
|
|
613
|
Stau 610
|
|
|
|
Stau 609
|
K611(Skąpe)
|
|
|
Stau 608
|
|
|
607
|
Stau 606
|
|
|
605
|
Stau 604
|
|
|
601
|
Wasserschl.602
|
K602 (Ołobok))
|
|
|
|
K603a(Ołobok)
|
|
|
|
K603b(Ołobok)
|
|
System 700 (Mostki - Kursko)
|
701
|
|
|
|
702
|
|
|
|
703
|
|
|
|
704
|
|
K705 (Nowa Wioska)
|
|
706
|
|
|
|
708
|
|
|
|
710
|
Stau 709
|
|
|
711
|
Stau 712
|
|
|
713
|
Stau 714
|
|
|
715a, 715b
|
|
|
|
716
|
|
|
|
718
|
|
|
|
720
|
|
|
|
721
|
722
|
|
|
725
|
|
|
D724 (Kursko)
|
System 800 (Kursko - rz. Warta)
|
801
|
|
|
|
802
|
|
|
|
803
|
|
K804 (Bledzew)
|
|
805
|
|
|
|
806
|
|
|
|
807
|
|
|
|
808
|
|
|
|
809
|
|
|
|
810
|
|
|
|
813
|
|
|
D812 (Stary Dworek)
|
814a, 814b
|
|
|
|
815a, 815b
|
|
|
|
819a, 819b
|
|
|
|
820
|
|
|
|
821
|
|
|
|
822
|
|
|
|
823
|
|
|
|
|
|
|
|
Budowle hydrotechniczne - mosty, jazy i kanały
|
|
|
|
|
|
most
K705 - widok od strony zapola
|
most
K705
- komora przęsła
|
most
K705
- mechanizm przesuwu przęsła
|
|
|
|
|
|
most K804 na kanale taktycznym w Bledzewie
|
drugi most w Bledzewie - rz.Obra
|
most obrotowy D724
|
most D724 - komora mechanizmów
|
|
|
|
|
most D812 - widok od strony ataku
|
most D812 - widok od strony zapola
|
most D812 - szczelina obserwacyjna w maszynowni
|
most D812 - zalana maszynownia
|
|
|
|
|
most K622 i jaz - widok od strony południowej
|
K622 - komora przęsła
|
K622 - konstrukcja przęsła
|
K622 - przęsło
|
|
|
|
|
most K616 i jaz
|
most K603a
|
most K611
|
|
|
|
|
|
Jaz 712
|
|
most K602 i jaz 602
|
most K602 i jaz 602
|
|
|
|
|
Jaz 609
|
Jaz 614
|
Jaz 619
|
|
|
|
|
|
Kanał K701 w Mostkach
|
Kanał K702 w Mostkach
|
Kanał 813 w St.Dworku
|
Kanał 820 - widok z Pz.W.863 GW Ludendorff
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następna strona?
|
|
|
|
[ Back ]
|
|
|
| |
|