Pz.W.875 |
 |
 |
|
|
 |
|
więcej |
Położony tuż
przy skrzyżowaniu szos Nr3 i 133 niedaleko Skwierzyny, kilka metrów od
drogi na wzgórku porośniętym lasem. Jadąc od strony Szczecina lub
Poznania należy kierować się na Kostrzyn i po przejechaniu skrzyżowania
zaparkować na pustym poboczu po prawej lub lewej stronie. Dojście ścieżką w
lewo od
strony drogi Nr22 . |
Uwaga: w obiekcie znajduje się
niebezpieczna,
otwarta studzienka odstojnika ścieków przy górnym wejściu. |
|
|
Pz.W.874 |
|
 |
|
|
|
 |
więcej |
Dojazd polną drogą
w lewo od skrzyżowania j/w. Po prawej zostawiamy Pz.W.875 i po obu
stronach drogi pozostałości rowu p.panc. a po
przejechaniu kilkuset metrów na pierwszej górce po lewej widoczne ruiny
schronu i zespołu dwóch Rs58c. |
|
|
GW
Ludendorff |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
więcej |
Grupa Warowna położona
nad Obrą na Lisiej Górze. Dojazd drogą j/w. Po minięciu Pz.W.874
jedziemy dalej prosto i zatrzymujemy się dopiero na leśnym parkingu po lewej
tuż przed mostem na Obrze. Dojście do obiektów po prawej stronie drogi
ścieżkami pod górę. |
Uwaga:
otwarte niezabezpieczone szyby prowadzące do zasypanego systemu
podziemnego. |
|
|
GW
Roon |
|
|
|
|
 |
 |
więcej |
Dojazd od miejscowości
Bledzew (przy wjeździe od strony Skwierzyny dobrze zachowany most forteczny
z mechanizmami), jedziemy w stronę Chyciny i Kurska. Mijamy po lewej pozostałości
po pegeerowskie a następnie skręcamy w lewo (charakterystyczne skrzyżowanie
z rozwidlającymi się polnymi drogami) wybieramy tę lewą. Droga nie
zawsze jest przejezdna szczególnie po deszczach. Można przy łucie szczęścia
dojechać nią nad samo jezioro z plażą. Pozostałości schronu znajdują
się po lewej stronie drogi na górce w lesie niedaleko rowu p.panc. choć niełatwo
jest je znaleźć. |
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze
względu na znaczny stopień wysadzenia. |
|
|
GW
Moltke |
|
|
|
|
 |
 |
więcej |
Na zapleczu ośrodka
wypoczynkowego AWF przed Chyciną. Trzeba przejść przez obozowisko zejść
drogą na plażę obok budynku hotelowego a
następnie nie skręcamy na plażę w prawo ale idziemy prosto w las. Schron znajduje się na przesmyku między jeziorami i łatwo
jest go odnaleźć. |
Uwaga:obiekt niebezpieczny ze
względu na znaczny stopień wysadzenia. |
|
|
Pz.W.811 |
 |
 |
|
|
 |
 |
więcej |
Po minięciu wioski
Chycina jedziemy w stronę Kurska (droga, kocie łby) tuż za wioską skręcamy w
szeroką polną śródleśną uczęszczaną drogę prowadzącą do Gorzycy.
Można nią też łatwo dojechać aż nad kanał fortyfikacyjny. Po minięciu
parkingów leśnych zatrzymujemy się w pobliżu resztek zapór drogowych
(widoczne fundamenty przy drodze). Schron znajduje się po prawej stronie. Trzeba iść
ścieżką pod górę. |
Uwaga: obiekt
niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia. |
|
|
Pz.W.761 |
|
 |
|
|
 |
|
|
Po minięciu Kurska
jadąc od strony Chyciny skręcamy w stronę Kęszycy by po przejechaniu
kilkudziesięciu metrów skręcić w lewo w polną drogę, po dojechaniu
do lasu można zaparkować lub pojechać prosto pod górę i na
wzniesieniu
zatrzymać się w małej zatoczce (można też objechać wzgórze skręcając w
lewo). Schron znajduje się kilkadziesiąt metrów od drogi po lewej
stronie w lesie. |
Uwaga: na
otwarte zapadnie i włazy zbiorników na dolnej kondygnacji. |
|
|
GW
Shill |
 |
 |
|
 |
 |
 |
więcej |
Po minięciu
wiaduktu kolejowego na drodze do Kęszycy, można próbować dojechać pod
sam schron Pz.W. 754 skręcając w prawo skos polną drogą pod górę jednak
droga jest bardzo wyboista i zniszczona lub zaparkować na leśnym
parkingu przy skrzyżowaniu. Po pokonaniu zakrętu będąc już
na wzniesieniu można dojść do schronu, który znajduje się kilkanaście metrów
od drogi po lewej stronie. W nim to znajduje się klatka schodowa prowadząca do wnętrza grupy warownej.
Drugie wejście znajduje się w
Pz.W.757 po prawej stronie drogi w odległości kilkudziesięciu metrów. |
Uwaga:
Obiekty naziemne bardzo silnie zniszczone. W szybach niebezpieczne otwory
oraz brak barierek. |
|
|
MG
u. PAK 743 |
 |
 |
|
|
|
|
więcej |
Tuż przy drodze
137 Międzyrzecz
Sulęcin. Po minięciu skrzyżowania z drogami na Kursko i Kęszycę i
mostku nad Pieskim Potokiem trzeba wypatrywać ścieżki po lewej stronie.
Schron znajduje się kilka metrów od drogi na niewielkim wzniesieniu lecz
okolica jest bardzo zarośnięta więc wypatrzyć go trudno. Najlepiej
zachowany schron typu Hindenburg Stand na OWB. Obok schronu
zachowane betonowe przedpiersie dla armaty polowej p.panc. W niektórych publikacjach
przedstawiany też pod nr 745. |
|
|
|
Pz.W.745 |
|
 |
|
|
 |
 |
więcej |
Przy drodze 137 z Międzyrzecza
do Sulęcina. Po minięciu skrzyżowania z drogami na Kursko i Kęszycę
oraz schronu 743 należy jechać dalej a po wjechaniu na wzniesienie, wypatrywać pierwszej
"zatoczki" po prawej. Już po zaparkowaniu wygodna ścieżka pod
górę prowadzi do schronu. W niektórych publikacjach przedstawiany też
pod nr 743. |
Uwaga: bardzo
niebezpieczne niczym nie zabezpieczone otwory techniczne w korytarzach
dolnej kondygnacji,
zalane studzienki odstojnika ścieków i hydroforni oraz otwarty,
niezabezpieczony głęboki
szyb komunikacyjny mający połączyć ten schron z systemem podziemnym.
Należy zachować szczególną ostrożność! |
|
|
Pz.W.732 |
|
|
|
 |
|
 |
więcej |
Przy drodze z
Kurska do Kęszycy na wzgórzu za pierwszym budynkiem. Na drodze
pozostałości zapory p.panc. |
|
|
|
Pz.W.733 |
|
 |
|
 |
 |
 |
więcej |
Przy drodze z Kęszycy
do Kęszycy Leśnej. Po prawej stronie widoczne pozostałości rampy
kolejowej i magazynów. Należy zjechać w polną drogę, następnie
przejechać rampą kolejową na pusty plac gdzie kiedyś były budynki
magazynowe. Schron znajduje się kilkadziesiąt metrów w prawo. |
Uwaga:
obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień
wysadzenia oraz słabo zabezpieczony, zniszczony szyb zejściowy do
systemu podziemnego. |
|
|
Pz.W.727 |
|
 |
|
 |
 |
 |
więcej |
Obiekt przy polnej
drodze Kęszyca - Pniewo. Łatwy do zlokalizowania w dużej kępie
drzew przy samej drodze po prawej stronie. |
Uwaga:
obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień
wysadzenia. |
|
|
Pz.W.724 |
 |
 |
 |
 |
|
|
więcej |
Obiekt przy polnej
drodze Kęszyca - Pniewo. Łatwy do zlokalizowania, widoczny z drogi
po lewej stronie blok wejściowy i kopuły pancerne, obok wieża
obserwacyjna. Obiekt zamknięty - Rezerwat Nietoperzy. |
|
|
|
A.Pz.W.
8 |
 |
 |
|
 |
|
|
więcej |
Obiekt przy polnej
drodze Kęszyca - Pniewo, mijając Pz.W.724 skręcamy w lewo w następną
wąską polną drogę. Na samym jej końcu znajduje się wyrobisko pod
fundament A Pz.W 8 Ost a za nim fundamenty A Pz.W.8 West. Budowę
przerwano w początkowej fazie wylewania płyty fundamentowej. |
|
|
|
Pz.W.722 |
|
 |
|
 |
|
|
|
Przy drodze do A
Pz.W.8 po prawej stronie na polu w kępie drzew. |
Uwaga:
obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień
wysadzenia. |
|
|
Pz.W.720, 721 |
 |
 |
 |
 |
|
|
więcej |
Obiekty przy polnej
drodze Kęszyca - Pniewo. Łatwe do zlokalizowania, widoczne z drogi
po lewej stronie. Zachowane kopuły pancerne. Obiekty zamknięte
- Rezerwat Nietoperzy. |
|
|
|
Pz.W.719 |
 |
 |
 |
 |
|
|
więcej |
Obiekt przy polnej
drodze Kęszyca - Pniewo. Przy pierwszym skrzyżowaniu po minięciu
Pz.W.720 jadąc prosto (w lasek) można wjechać w pobliże schronu. Obiekt
zamknięty - Rezerwat Nietoperzy. W pobliżu zachowane relikty toru
kolejowego prowadzącego do nie wybudowanego Pz.W.718. |
|
|
|
Pz.W.717,
716, 716a |
 |
 |
 |
 |
|
|
więcej |
W miejscowości
Pniewo. Dojazd od drogi Nr 3 w Kaławie w stronę Wysokiej lub
drogą polną z Kęszycy. Doskonale
widoczny z drogi (niedaleko Pz.W.716 i 716a) a trochę dalej (ścieżką)
w lesie Pz.W.783. Udostępniony do zwiedzania. |
|
|
|
Pz.W.775 |
|
 |
|
|
 |
 |
więcej |
Przy drodze Wysoka
- Pieski. Po przejechaniu mostu na kanale fortecznym należy skręcić w
lewo w polną drogę wzdłuż jeziora Paklicko Małe, po przejechaniu kilkudziesięciu
metrów natrafiamy na wyraźną ścieżkę w prawo w las. Z pancerzy
zachowana tylko płyta 7P7. |
Uwaga:
obiekt częściowo wysadzony, dosyć niebezpieczny |
|
|
Pz.W.
Nord |
 |
 |
|
 |
|
|
więcej |
Dojazd od strony
Wysokiej. Jadąc w kierunku Boryszyna tuż przed tą miejscowością skręcamy
w lewo w polną drogę (prawą) a następnie w lewo polem aż do parkingu
tuż przy lesie. Obiekt znajduje się na wzgórzu po prawej stronie.
Aktualnie obiekt udostępniany turystom. |
Uwaga:
należy zachować ostrożność w szybach
zejściowych i systemie podziemnym. |
|
|
Pz.T2,
3 |
 |
 |
|
 |
|
|
więcej |
Nie wchodząc do
podziemi w A Pz.W. Nord, obchodząc ten schron górą można dojść do
pozostałości nigdy nie wykończonej baterii pancernej. Dwa nie wykończone
schrony dla wież pancernych znajdują się nieopodal w wykopach. Pierwsza kilkadziesiąt
metrów na południowy wschód po lewej przy ścieżce druga trochę dalej
też po lewej stronie ścieżki. |
|
|
|
Pz.W.766 |
 |
|
|
 |
|
|
więcej |
Idąc
drogą obok Pz.W. Nord w kierunku wschodnim po kilkudziesięciu metrach
dochodzimy do komina wentylacyjnego. Skręcamy w lewo i skrajem lasu
dochodzimy do bloku wejściowego schronu 766. W obiekcie znajduje się
zachowana klatka schodowa, elementy szybu windy. Natomiast w części
podziemnej zachowany zespół koszarowy oraz pomieszczenie maszynowni z częściowo
zachowanym systemem wentylacyjnym. |
Uwaga:
Ze
względu na wysadzenie obiektu należy zachować ostrożność szczególnie
w szybie zejściowym i systemie podziemnym. |
|
|
Pz.W.712 |
|
 |
|
|
 |
 |
więcej |
Dojazd
jak do Petli Boryszyńskiej, jednak zamiast skręcić w lewo polem, idziemy
(samochód może nie przejechać) prosto polną śródleśną drogą (dosyć
daleko), po prawej widoczny nasyp kolejowy biegnący od Boryszyna. Drogą
tą dochodzimy aż do zapory p.panc. czyli zębów smoka, które tu właśnie
się kończą. Przedtem w lesie po lewej znajduje się częściowo
wysadzony schron. Z tego miejsca doskonale widoczne są
wzniesienia baterii pancernej Nr5 oraz na pn. wzgórze tuż przy zębach smoka
gdzie miał stanąć A Pz.W.1. Do schronu można też dojechać od strony
Staropola. |
Uwaga: obiekt
niebezpieczny z powodu otwartych i zalanych wodą zbiorników na
korytarzach dolnej kondygnacji oraz otworów technicznych. |
|
|
Pz.W.778 |
 |
 |
|
|
 |
|
więcej |
Przy wjeździe do
Boryszyna od strony Wysokiej, tuż przy drodze. |
Uwaga: obiekt
dosyć niebezpieczny ze względu na zalaną dolną kondygnację. |
|
|
Pz.W.780 |
 |
 |
|
|
 |
 |
więcej |
W miejscowości
Staropole po minięciu torów kolejowych, obiekt znajduje się przy skrzyżowaniu
dróg (droga w lewo prowadzi do schronów 712 i 708po lewej stronie drogi. Obok poniżej resztki schronu typy Regelbau
o odporności B1 z dwoma izbami bojowymi dla ckm, który ryglował pobliskie drogi. |
Uwaga:
obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień
wysadzenia. |
|
|
Pz.W.657 |
 |
 |
|
|
|
|
|
W
miejscowości Ołobok dojazd od wioski Borów przy jazie Nr 602 i moście
rolkowym. Na wprost mostu resztki dwóch obiektów Nr 656 niestety
wysadzone i obecnie bardzo zanieczyszczone (Doppel MG - Schartenstand i
Pak-Unterstand, obydwa o odporności C). A idąc w prawo od mostu łatwo
znaleźć główny schron (B-werk) zbudowany w 35 roku z linii Niesłysz-Obra.
Wejście do obiektu przez izbę bojową strzelnicy flankującej, której płyta
pancerna wycięta została palnikiem. |
Uwaga: niebezpieczne
otwory zapadni |
|
|
Pz.W.625 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Przy
skrzyżowaniu Międzylesie-Rokitnica-Skąpe. Polna droga umożliwia dojazd
pod sam schron (co na to straż leśna?) Obiekt z linii Niesłysz-Obra dwu
kondygnacyjny z ciekawymi napisami (kodowe oznaczenie instalacji). Wejście
do obiektu przez izbę bojową strzelnicy flankującej, której płyta
pancerna wycięta została palnikiem, pewnie grasował ten sam spawacz co w
Ołoboku. |
|
|
|
Pz.W.669,
668 |
 |
 |
|
|
 |
 |
więcej |
Schrony GW Lietzmann w
Mostkach przy drodze nr2. Schron 669 jest łatwy do
zlokalizowania, znajduje się kilka metrów od szosy po prawej
stronie jadąc w kierunku zachodnim. Schron 668 zlokalizowany jest
nad kanałem taktycznym przy drodze na Przełazy przy pierwszej
drodze w lewo. |
Uwaga:
obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień
wysadzenia. |
|
|
MG
Stand 670, 671 |
 |
 |
|
|
|
|
więcej |
Dwa schrony GW Lietzmann w
Mostkach. Jadąc j/w należy skręcić w samej miejscowości w prawo. Pierwszy schron tuż przy drodze osłonięty
charakterystycznym murkiem oporowym. Drugi jest znacznie
trudniejszy do odnalezienia. Należy jechać dalej w kierunku
nasypu kolejowego i przed nim w prawo obok cmentarza i dalej aż
do kanału taktycznego. Schron znajduje się na terenie prywatnym
niedaleko drogi i końca kanału w zaroślach. Wejście przez wycięte
płyty kazamat pancernych. |
Uwaga:
obiekt na terenie prywatnym. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|