Festungsfront Oder Warthe Bogen - trochę
historii
|
Początki, czyli...
|
Linia Niesłysz Obra (Nischlitz Obra) |
|
W
połowie lat trzydziestych na wschodniej granicy Niemiec w obrębie dzisiejszego
woj. Lubuskiego zaczęła powstawać jedna z najpotężniejszch i w zamyśle
planistów najnowocześniejszych linii fortyfikacji stałych w
Europie, wtedy nazywana Festungsfront Oder Warthe Bogen (Frontem
Ufortyfikowanym Łuku Odry i Warty) - FFOWB . Dziś bardziej znana jako MRU -
Międzyrzecki Rejon Umocniony. Fortyfikacje te
ciągnęły się od zakola Warty pod Gorzowem (Landsberg a/Warthe) aż
do Odry na południu. W części północnej miały łączyć się z Pommernstellung czyli Wałem Pomorskim, który swoją południową
flanką - Linią Noteci sięgał aż po Gorzów. Na południu łączyły się z umocnieniami Śląskimi
tzw. Linią Odry (Oderstellung). Początkowo
jednak w obliczu przeciągających się prac koncepcyjnych nad
FFOWB powstał plan budowy linii zapór - Linii Niesłysz
Obra. Od
1932 roku budowano w najbardziej zagrożonych miejscach pozycji małe schrony
bojowe nazywane nieoficjalnie Hindenburg Stand. Tak zabezpieczono
większość ważnych z punktu widzenia strategicznego przepraw
przez rzeki i kanały oraz najważniejsze drogi prowadzące na
zachód. W międzyczasie postępowały prace przy wznoszeniu rozbudowanego systemu hydrotechnicznego w postaci zapór,
jazów, kanałów taktycznych i mostów fortecznych. Wszystko to
razem miało stanowić prowizoryczne zabezpieczenie przed
oczekiwanym atakiem
armii polskiej w razie wybuchu wojny z Francją.
|
W
latach 1935 -1936 wzmocniono pozycję dodatkowymi schronami o odporności B i B1, budowanymi
pojedynczo (np. Pz.W. (523) 875, (519) 811) lub w grupach jak
cztery schrony w Mostkach ( Werkgruppe Lietzmann) ryglujące drogę
Poznań-Berlin. W tym też czasie powstał główny obiekt Grupy Warownej Ludendorff,
Pz.W. (522) 865 na Lisiej Górze koło
Starego Dworka niedaleko Skwierzyny, którego zadaniem była obrona mostu i
kontrolowanie ogniem ckm-ów doliny Obry. Tak się złożyło że jego budowa była początkiem
budowy Festungsfront Oder Warthe Bogen czyli
prawdziwego frontu ufortyfikowanego...
|
|
|
Rozbudowa
Linii Niesłysz Obra Pz.W.657 (507) *
|
Front
Ufortyfikowany Łuku Odry Warty
|
Festungsfront Oder Warthe Bogen
|
|
Plan budowy OWB
zakładał że będzie to najsilniejsza pozycja niemiecka, silniejsza
nawet i nowocześniejsza od francuskiej Linii Maginota, którą Niemcy znali z działań
wywiadowczych. Była by to w zamierzeniach
jej twórców linia bardzo
nowoczesna, silnie uzbrojona i zakładająca wprowadzenie
nowatorskiej koncepcji "walki maszynami" gdzie wiele
czynności przejęły by automaty. Projektanci założyli że w pierwszej kolejności
umocniony zostanie Odcinek Centralny od
Kurska do Boryszyna i tam skupił się przede wszystkim wysiłek
budowlanych, choć prowadzono też prace na odcinkach skrzydłowych,
południowym i północnym gdzie prowadzono głównie prace hydrotechniczne,
budując zapory, jazy
i inne przeszkody.
|
|
Projekt Czworoboku Odrzańskiego, którego częścią był
Front Ufortyfikowany.
|
W ciągu trzech
lat budowy właściwej linii FFOWB od 1935 do 1938(39) roku powstał szkielet odcinka centralnego z
większością średnich schronów bojowych o odporności B i związanym z nimi systemem
podziemnym gdzie zbudowano koszary, tunele szlakowe, magazyny i
zaplecze techniczne. Powstały wtedy schrony następujących
Grup Warownych (nazwy grup warownych
jak i podział na nie wprowadzono dopiero w 1944 roku)
- "Schill", "Nethelbeck", "Lützow",
"Yorck",
"Gneisenau", "Scharnhorst", "Friesen", "Jahn"
i "Körner" oraz kilkanaście pojedynczych
obiektów nie wchodzących w skład poszczególnych grup.
Przed wstrzymaniem przez Hitlera budowy w 1938 roku nie dokończono żadnego z
największych i najsilniejszych schronów odporności A czy
A1 (dane techniczne schronów opisano w dziale Konstrukcje)
oraz nie oddano do użytku żadnej z projektowanych wieżowych baterii pancernych a system
podziemny doczekał się tylko częściowego wyposażenia i wykończenia.
Z największych obiektów
ledwo zaczęto
budowę baterii pancernej (Panzerbatterie Nr 5) koło Boryszyna oraz A
Pz.W. 8 Ost i West projektowanej grupy
warownej "Russen Berge", która później w znacznie okrojonej
postaci zaistniała jako "Yorck",
koło Nietoperka.
Na
odcinkach północnym i południowym wybudowano znacznie mniej obiektów,
pozostawiająć wiele pustych odcinków chronionych tylko zalewami i kanałami fortecznymi, które starano się później
(1939) w ramach doprowadzenia pozycji do jakiej takiej gotowości bojowej uzupełnić przez
proste schrony o odporności B1 typu Regelbau wzmocnione 6 strzelnicowymi kopułami pancernymi.
Choć na odcinku północnym wybudowano
trzy grupy warowne "Ludendorff", "Roon"
i "Moltke", tylko Werkgruppe Ludendorf posiadała niewielki system
podziemny, w pozostałych dwóch krótkie poterny łączyły schron główny
z odosobnionymi "wieżami pancernymi" - schronami z kopułami 3
strzelnicowymi. W części południowej poza
pojedynczymi obiektami istniała tylko jedna grupa warowna, zresztą bez połączeń
podziemnych "Lietzmann" w Mostkach, która zbudowana została jeszcze
w ramach projektu Linii Niesłysz Obra z połowy lat 30-tych. Od 1944 w obliczu katastrofy na frontach zaczęto
wzmacniać pozycję poprzez budowę małych stanowisk dla
km tzw. Ringstand 58c zwanych też Tobrukami.
|
|
|
Rozbudowa
pozycji FFOWB
|
1936-1938
|
|
Wielkie plany
rozbudowy fortyfikacyjnej tego terenu przygotowane przez Inspektorat Saperów i
Fortyfikacji i gen. mjr. O.Förstera sięgały pierwotnie roku 1944 i były iście
imponujące. Tylko odcinek centralny o długości ok. 10 km miał zawierać
ponad 100 budowli i mógł stać się prawdziwym nieprzełamywalnym "betonowym okopem" z
ucieleśnieniem idei walki maszynami (istniały plany
zautomatyzowania uzbrojenia np. automatyczne podawanie
amunicji). Po
wszystkich zmianach i modernizacjach projekt zakładał na 80 kilometrowej długości
pozycji wybudowanie 330 budowli ( 4 obiekty na km czyli średnio co 250m
znajdować miał się schron bojowy!) a datę oddania wszystkich
dzieł przesunięto na rok 1951. Obok standardowych obiektów o odporności B
wyposażonych w kopuły pancerne dla ckm i granatników automatycznych miały się tam znaleźć
gigantyczne rozproszone schrony bojowe o odporności A (grubość ścian 3,5m
pancerzy do
600mm) wyposażone w artylerię oraz wielkie,
także rozproszone, baterie
pancerne ( 3 do 4 schronów odporności A) z obrotowymi lecz nie chowanymi wieżami dla haubic i
armat o kalibrze do 149mm (ciężar takiej wieży z wyposażeniem dochodził do 700 ton !).
Większa część schronów Odcinka Centralnego miała zostać połączona
z systemem podziemnym co było nowatorską koncepcją nie
zrealizowaną nawet na Linii Maginota gdzie co prawda grupy warowne
miały systemy podziemne jednak odległość między nimi była
znaczna i dochodziła do kilkunastu kilometrów. Tak połączone schrony
FFOWB stały
by się olbrzymią Grupą Warowną !! System podziemny z Główną
Drogą Ruchu (Hauptverkehrsweg) miał łączyć wszystkie schrony pod którymi znalazły
się zespoły koszarowo techniczne, magazyny amunicji, szpitale,
maszynownie, system wentylacyjny i warsztaty.
|
Jednak początkowy
zachwyt megalomańskiego wodza III Rzeszy nad potęgą takiej pozycji bardzo
szybko ustąpił dezaprobacie dla tak drogiego i w związku ze zmianami w
polityce zbrojnej Niemiec niepotrzebnego już przedsięwzięcia. W końcu
roku 1938 gdy to nabierała tempa budowa OWB i przystąpiono do wznoszenia najcięższych
schronów i pierwszych schronów baterii pancernej Nr5 i A - werków przyszedł rozkaz o
wstrzymaniu wszelkich prac. Aby nie zaprzepaścić wszystkich lat budowy Hitler dał
się ubłagać i częściowo uzupełniono puste odcinki maleńkimi jak na OWB
schronami Regelbau jednak wyposażonymi w kopuły 6 strzelnicowe a nie kazamaty
z płytami pancernymi. Prace nad dokończeniem pozycji stopniowo jednak zamierały. Wysiłek
budowlany powoli przeniesiono na linię Wału Zachodniego a później
w obliczu sukcesów na wschodzie, na
Wał Atlantycki.
|
Pomimo tak
szybkiego zakończenia budowy, pozycja Frontu Ufortyfikowanego OWB stanowi
swojego rodzaju ewenement. Ze względu na rozmach i podejście do całości nie
ma w fortyfikacji Niemieckiej podobnej tak na zachodzie jak i na
wschodzie. Do
1938 roku wybudowano tu ok. 80
"budowli pancernych" czyli tzw. panzerwerków, wyposażonych co
najmniej w 1 kopułę pancerną, oraz 14 stanowisk dla ckm (MG Stand
z Linii Niesłysz Obra). Długość wyrobisk podziemnych sięgnęła ponad 20 km! Dla porównania na całej długości Wału Zachodniego, tak przecież
znanego i propagandowo określanego jako nie do pokonania, zbudowano do 1939
roku zaledwie 32 panzerwerki (poza innymi mniejszymi schronami) i 9 km wyrobisk podziemnych a jedyna budowana tam
bateria pancerna nigdy nie została ukończona.
|
|
|
Tak wyglądał schron 717 w 1945r (po zdobyciu go przez Armię Czerwoną) *
|
Wojna
|
1939-1945
|
|
Lata wojny nie
przyniosły dla niedokończonej pozycji nic dobrego. Będącą na głębokich tyłach
linię powoli demontowano. Wyposażenie przenoszono na Wał Atlantycki czy inne wydawało
się wtedy ważniejsze kierunki. Podziemne tunele przeznaczono na
potrzeby przemysłu umieszczając tam zakłady remontu silników
lotniczych. I dopiero w roku 1944 gdy niepowstrzymany pochód Armii Sowieckiej nieubłaganie
zbliżał się do niemieckich granic przypomniano sobie o
zapomnianej linni umocnień. Tak to historia zatoczyła koło i na powrót
zaczęto myśleć o wzmocnieniu czy też rozbudowie pozycji. Na stacji kolejowej
w Kursku odnawiano zapas pancerzy, a w polu zaczęto budowę wielkiej liczby
Tobruków, schronów piechoty dla 1 km. Było jednak o wiele za późno... Czas nie stoi w miejscu
i z planów
rozbudowy jak i obrony nic nie wyszło, Hitler
przekonany do swojego "ani kroku w tył" nie dopuścił do obsadzenia
pozycji nawet załogą bezpieczeństwa i oddziałami fortecznymi co zemściło
się na Niemcach srogo w styczniu 1945 roku z drugiej jednak strony zaoszczędziło
mnóstwo krwi żołnierskiej tak jednej jak i drugiej strony.
|
Praktycznie w początkach roku 45 schrony obsadzone były nielicznymi załogami z dywizji zapasowych, a nie, przygotowanymi do walk w bunkrach załogami
fortecznymi. Brak
było zupełnie
wojsk polowych i artylerii nie mówiąc o lotnictwie czy wojskach pancernych, które
wzmacniać powinny obronę. Nie założono też pól minowych i nie zrobiono zalewów. Jednak i tak prawie nie przygotowane do walki załogi,
powstrzymywały potężne kliny pancerne gwardyjskich armii przez 3 dni. Żołnierze
Radzieccy wyszukiwali słabe nie obsadzone odcinki w linii obrony i przenikali na tyły pozycji
co zmuszało obrońców do wycofywania się. Np. Grupę Warowną Ludendorff zdobyto
obchodząc ją od północy gdzie nie było jeszcze oddziałów zdolnych do
walki, które to dopiero właśnie
zaczęły obsadzać pozycję. Linia schronów bojowych FFOWB została ostatecznie
opuszczona przez oddziały niemieckie na przełomie stycznia i lutego.
|
|
|
Żołnierze radzieccy oglądają skutki próbnego ostrzału*
|
A po wojnie...
|
1945-...
|
|
Działania wojenne nie przyniosły budowlom OWB większych
zniszczeń. Dopiero to co nastąpiło później możemy do dzisiaj
oglądać w terenie. Już w kilka dni po oczyszczeniu fortyfikacji
z oddziałów niemieckich sowieci przystąpili do pozbawiania
schronów wartości bojowej. Trzeba przyznać że robili to z
rozmachem. Wysadzano co się dało i jak się dało. Znoszono więc
do schronów wszystkie wybuchowe różności jakie dało się
znaleźć i... buuuum. Nie ma schronu. Najbardziej ucierpiał
wtedy odcinek północny gdzie w całości nie ocalał żaden
obiekt a np. Grupa Warowna Roon jest dziś wielką dziurą w
ziemi z resztkami tylko ścian. Później nastał spokój, bo
front szybko się przesuwał i wysadzanie nie miało już sensu.
Tak to wszystko trwało do końca lat pięćdziesiątych kiedy to
po zaniechaniu wykorzystania podziemi dla celów wojskowych przystąpiono
do zaopatrzenia socjalistycznych hut w surowiec czyli
wysokogatunkową stal. Tak jakby OWB było jakąś kopalnią, zaczęło
się na dużą skalę pozyskiwanie tej jakże cennej
"kopaliny".
|
Pojawili się szaleni spawacze ze swymi
palnikami i pirotechnicy skłonni do zabawy z zapałkami, lontami
i trotylem. Ale jak to bywało w komunie, planu żadnego nie mieli a może
przekroczyli normę dość że nie wszystkie pancerze wysadzono i
pocięto. Do dziś można spotkać schrony z jedną tylko kopułą
wysadzoną, nie wysadzone i te które są pozbawione wszystkich
pancerzy ale że oszczędzano widać materiał wybuchowy większość
pomieszczeń się zachowała. Na szczęście pozostało trochę
kopuł pancernych, szczególnie na odcinku centralnym, kilka całych
nie wysadzonych schronów i wiele pomieszczeń w obiektach mniej
lub bardziej zniszczonych. W lasach można do dzisiaj zobaczyć całe
zespoły transzei i stanowisk ogniowych z Tobrukami i gniazdami
oporu, sławne "zęby smoka" zapory p.panc ciągnące się
na przestrzeni wielu kilometrów, fascynujące swoimi mechanizmami
mosty forteczne, różnego typu zapory drogowe, jazy piętrzące i kanały.
|
|
|
Zniszczona w latach 50 - tych kopuła pancerna w Pz.W. 669 w Mostkach
|
Zwiedzaj z nami
|
|
|
Obecnie większa część linii OWB dostępna jest bez większych problemów. Tak Odcinek Południowy
jak i Północny można zwiedzać indywidualnie. Gorzej jest na
Odcinku Centralnym gdzie praktycznie całym systemem podziemnym
zawładnęli ekolodzy zajmujący się ochroną nietoperzy. Na
terenie Rezerwatu Nietoperek I i II zabronione jest wejście do
systemu podziemnego. Udostępnione okresowo (od kwietnia do października)
niektóre obiekty, można zwiedzać tylko z przewodnikiem po
wykupieniu biletu. Obecnie oficjalnie zwiedzać można
system podziemny GW Jahn w Boryszynie (Pętla Boryszyńska) oraz
GW Scharnhorst (Pniewo). Wszystkie obiekty naziemne można zwiedzać
indywidualnie, choć w lasach można natknąć się na strażników
leśnych. Więcej na temat dostępności obiektów i różnych
utrudnieniach możecie przeczytać w Newsach
a jak dotrzeć do poszczególnych miejsc w Przewodniku.
|
Przyjemnego
zwiedzania...
|
Od
Autora |
|
Strona ta zaczęła powstawać w 1998 roku i miała stanowić
pierwotnie tylko
rodzaj przewodnika
po niektórych ciekawszych fragmentach tej linii umocnień. Z czasem jednak zaczęła
się rozrastać, dochodziły
nowe działy opisy nowych obiektów, grup warownych, mostów jazów...
Gdy
coraz bardziej zagłębiałem się w tajniki fortyfikacji MRU górę
zaczęło brać spojrzenie przez pryzmat militarny i techniczny a gdzieś uciekła
romantyczna przygoda odkrywania... W 2004 roku doszły nowe mapy, schematy
grup warownych oraz szczegółowe opisy konstrukcji
fortyfikacji. W Newsach można przeczytać o tym co dzieje się
i działo się w ostatnich latach na terenie MRU a w
Przewodniku o tym jak dojechać do niektórych najciekawszych
miejsc. Mam nadzieję że strona ta wzbogaci Waszą wiedzę o
tej najciekawszej chyba linii fortyfikacji ciężkiej w naszym
kraju i być może zachęci do poznawania jej tajemnic i oczywiście
częstego
odwiedzania.
|
|
Piotr Brodziński - Forti / Gorzów 1998-2006 |
Prawa autorskie: |
Uprzejmie informuję, że serwis ten
chroniony jest prawem autorskim. O ile nie jest to zaznaczone
inaczej, wszelkie prawa są zastrzeżone. W szczególności prawami
autorskimi chronione są zawarte na stronie: teksty, zdjęcia,
grafika, dokumenty, znaki towarowe i inne materiały. Chronione są
również wybór i układ prezentowanych treści. Cała zawartość serwisu
przeznaczona jest wyłącznie do użytku własnego użytkownika serwisu.
Wszelkie wykorzystywanie materiałów zawartych na stronie do celów
komercyjnych wymaga uprzedniej pisemnej zgody. |
|
|
Bibliografia
|
|
1. "Międzyrzecki Rejon Umocniony" Janusza Miniewicza i Bogusława Perzyka
Wydawnictwo
MBP
|
9. "Architektura Obronna" Janusza Bogdanowskiego PWN 2003
|
2. "Pozycja Środkowej Odry 1928-1945" T.Andrzejewski K.Motyl
|
10.Ceskoslovensky 4cm pevnostni kanon vz.36 Pevnosti sv.21
|
3. "Wyposażenie socjalne obiektów fortyfikacji Niemieckiej 1933-1945"
R.M.Jurga
|
11.Wehrmacht Władysław Kozaczuk W-wa 2004
|
4.Twierdza Europa J.E.Kaufmann R.M.Jurga
|
12.Międzyrzecki Rejon Umocniony turystyczną Perłą Europy J.Sadowski
InfortEditions 2005
|
5. "Wał
Pomorski" Janusz Miniewicz, Bogusław Perzyk MBP 1997
|
14.Panzer Atlas 1 Inforteditions 2006
|
6. "Festungsfront
Oder Warthe Bogen Katalog" - Robert M. Jurga Anna M.Kędryna Donjon
|
15. Forteca, Infort, artykuły
prasowe, materiały autora i inne.
|
7. "Budownictwo
wodne w służbie fortyfikacji" Mateusz Marciniak Poznań 2000
|
Zdjęcia i rysunki, jeśli nie zaznaczono inaczej, autora. Plany obiektów na podstawie materiałów
źródłowych.
|
8."Fortyfikacja Wczoraj i Dziś" M.Rogalski M.Zaborowski
|
|
|
|
* Zdjęcia archiwalne pochodzą z książki Międzyrzacki Rejon Umocniony B.Perzyka
i J.Miniewicza
|
|
|
| |
|